"Att Fritzla" (...24 år i en källare i Amstetten, Österrike. Heja.)

Det är inte ofta man hör om saker som får självaste Adolf Hitler att förpassas till skamvrån för att inte ha gjort bättre/värre ifrån sig. Den 73-årige Josef Fritzl från Amstetten i Österrike säger jag bara.


Det är bara en handfull diktatorer snedstreck tyranner, Osama Bin Ladin och Tommy Salo (åtminstone enligt en bunt svenskar) som når till hans nivå.


That´s about it.  


Fallet där überpsychot Josef Fritzl, som låst in sin dotter Elisabeth Fritzl i källaren i hela 24 år, har chockat hela världen. Han har under alla dessa år haft sex med henne och detta har resulterat i sju barn varav en död direkt efter födseln. Detta är alltså hennes egna barn/syskon.. hur man nu vill tolka det.


Sen har han haft sex med henne inför barnen under deras uppväxt. Ända tills äldsta dotterns vitala delar börjat ge upp pga en infektion och hon insjuknat kraftigt till följd av detta. Josef gav med sig efter vädjanden från mamman/dottern och den sjuke hamnade på sjukhuset. På det sättet började hela fallet nystas upp och tillslut komma upp i media.


Själv var jag så chockad första veckan att jag inte ens kunde kommentera fallet. (Egentligen lirade jag bara GTA IV som släpptes samtidigt)
Kommentera, det kan jag egentligen inte nu heller, så fruktansvärt genomsjuka är detaljerna i hela soppan.


Psykologerna mår illa när dom ser yngsta barnets teckningar. Tanken över att ingen av barnen, 5 till 19 år gamla, någonsin innan frigivningen känt något så självklart som en svalkande vind är helt absurd.

Barnen grymtar när dom pratar med varandra. När dom tvingas prata med andra så gör dom det knaggligt med en egenutvecklad (!!!) tysk dialekt. Alla hade svamp på kroppen tack vare den fuktiga varma luften i källaren, som tydligen luktar riktigt vidrigt. Ingen ventilationssystem, enda luftkällan var en smal springa. Förutom när den tunga dörren med kodlås öppnades för att Josef skulle umgås med sin andra "riktiga familj".


Försvarsadvokaten gör sitt jobb men någon måtta måste det väl ändå vara? Nä, för sen går den numera anhållne 73-årige idioten och klagar på att hans cell är för liten. Något om klaustrofobi. Sen säger han att kunde ju ha dödat alla och då hade inget av det här uppdagats. För att i samma andetag hävda att han faktiskt räddade dottern från att dö genom att ta henne till sjukhuset.

Ååååååh vilken hjälte! Applåder allesammans!


Så sjukt så jag inte ens riktigt kan kommentera det.


Eeeh jag kan bara skämta om det. En sorts bearbetning antar jag. So here we go.


"My name is Fritzl
I live on the second floor
I live upstairs from you
Yes I think you´ve seen me before
If you hear something late at night
Some kind of trouble, some kind of fight
Just dont ask me what it was
Just dont ask me what it was
Just dont ask me what it was"


(melodi: Suzanne Vega - My name is Luka)


Sitter med Mr Big och Bessernisse i restaurangen som vi dinerar i på jobbet. I restaurangen vars titel på dåligt översatt engelska skulle kunna vara: "Everytimes Food Menders".

Vi småpratar och kommer in på fallet genom att jag ser en rätt snygg tjej gå förbi oss.

"Henne skulle man kunna Fritzla" slängde jag fram lite försiktigt över bordet och killarna reagerar frågandes.

"Josef Fritzl? Österrike? Källare?" svarar jag.

Båda ställer ifrån sig sina kaffekoppar och skrattar tyst med hakorna mot bröstet, nästan som lite i smyg.


Undrar förresten om det skulle vara någon idé att kontakta Horace Engdahl om det nya verbet?


"Att Fritzla".


Vid närmare eftertanke, nä. Den gode Horace lär ju varken ta in det i svenska akademins ordlista eller skratta åt det.


Tillbaka vid fikabordet bjuder jag på lite samhällskritik som direkt ut ur GTA IV-skolan:

"Hade det där hänt i Sverige så hade dottern Elisabeth åkt dit för att inte ha deklarerat på 24 år. Sen så hade Radiotjänst krävt 24 års tv-licens retroaktivt."

"Ja" fyller Mr Big på med: "...hade en tv-pejlare stått utanför källaren så hade dom haffat tvn och då hade hela fallet upptäckts mycket tidigare!"

Stort garv.


På väg tillbaka till avdelningen möter jag den snart 40-årige Kolan som jag upplyser om det nya verbet.

"Du är för fan sjuk!" hävdar han glatt skrockandes.

"Man kan ju säga att en brud kan vara värd 24+12." spånar jag vidare.
"Va?"
"Ja, 12 är för livstid i Sverige. Man kan bli frigiven efter 12 år om man får livstids fängelse i Sverige."

"Ajajaja. Det vet jag." säger han.

"Men då måste hon vara jävla fin."

Ännu mer skratt.


Ännu senare träffar jag Kolan igen. Då berättar han om något filmklipp på nätet där en brud tydligen får en brasiliansk vaxning med hjälp av en bil. (vad ÄR det för fel på folk?)
"Eeeh va?" frågar jag då jag inte ens i min vildaste fantasi kan föreställa mig hur det gått till.
"Ja, dom kletar på vaxet och sen sitter hon fast på stötfångaren när bilen väl åker iväg."
"Aaaaaj som fan!" reagerar jag. "Antar att dom inte drog iväg på femman va?"

Kolan skrattar och går iväg för att blippa och jag följer efter och säger:

"Men... nothing beats a three year old."

Mer tjat mellan skratten om att jag skulle vara sjuk. Men då kommer jag på det och hinner ikapp Kolan:


"Du är fan min musa."
"Hahahaha musa!!!" hör jag prutt-prutt som tydligen inte kan ha undgått att höra mig.
Jag vänder mig irriterat mot honom:
"Du vet fan inte ens vad en musa är för något"
"Hahaha nä?"

Suprise. Vänder mig tillbaka till Kolan:
"Vad är en musa?"

"Det är någon som inspirerar någon kreativt." svarar han och tiden det tog för dig att läsa HIT från förklaringen, så lång tid tog det för Pruttis att glömma den lärdomen

Kolan slutar tillslut skratta åt Pruttis hjärndöda reaktion och det ger mig en chans att förklara varför han verkar vara min musa:

"Först det där med i bilen för länge när jag sa: Man kan inte påstå att man haft kul om man inte dör på en aidsklinik, 24+12 idag och sen det där med nothing beats a three year old - Min musa!"


Förresten, brukar inte musor vara fagra unga kvinnor?

In that case, varför fick jag en finngubbe?
-tttthe fuck did I do to deserve this?



fuck this // ColinZeal



PS
Som någon skrev på Flashback:
"När miljonerna börjar flyta in till Fritzls så kommer nog Josef, den gnidige fan, att kräva merparten av pengarna.
Det hela var ju hans idé från början."


PS 2
Andra inlägget såhär nära inpå den förra ? Eller som det samtalades på MSN:


Gunde says (20:23):

oki  fan vad du är på g dåå!

ColinZeal says (20:24):

ja, det är som diarré. sprutar det så sprutar det


Kommentarer
Postat av: Patric

Du vet väl att allt går att skämta om? :)

Att fritzla ska jag ta till mig!

2008-05-17 @ 13:20:53
URL: http://blog.bejbi.se
Postat av: ColinZeal

Thanks Captain Obvious, jag (om någon) vet att man kan skämta om allt efter det här inlägget... ;)

Och Fritlza, kör det på din flickvän och hojta till hur det gick ok? :P

2008-05-17 @ 13:34:31
URL: http://www.colinzeal.se
Postat av: Mimmi

Hahahahhaha! Läste om denna i brist på nya inlägg :) Håller på att hårdlansera "att Frizla" nu!

2008-07-02 @ 00:05:21
URL: http://mimmilinnea.blogg.se/
Postat av: Mimmi

I dialog med min göteborgska svär-svåger:



"Synd att han inte bodde i Hamburg."

"Varför det?"

"Hamburgare och pommes fritzls!"

2008-09-06 @ 23:18:09
Postat av: Kratzek

Jag ska snart publicera en skämtsång om Fritzl i min blogg: melodin är Madonnas mr. DJ för övrigt



Hej Mr. Fritzl | light the basement on | I want some hanky panky

‘Coz when the music stops | I never want to stop | It’s like you drive me pregnant

Brothers | And my sisters | Are my children

Fritzl | makes my family | come together

2009-05-12 @ 17:23:37
URL: http://kratzek.blogg.se/
Postat av: :)

http://www.fritsla.se/



:) sjukaste ordspråket någonsin :P fritzla

2009-06-28 @ 18:59:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0