Jag Hjärta Jag

"Så hur länge har du haft bröstsmärtor?" frågar syrran lite oroligt i telefonen.
"Jaaa.. vadå? Två månader kanske?" säger jag och tänker efter och får genast rätta mig själv:
"Nä, sen i februari iaf."
"Men-" börjar hon och avbryts av mig med:
"Januari." när jag inser att bandet fortfarande backade.
"Oj."
"December." kommer mitt slutgiltiga svar.
"Men.." försöker hon.
"Det var nog November/Oktober" konstaterar jag och känner mig dum över att inte ha gjort något åt situationen tidigare.

240 timmar jobb per månad flera månader i sträck är inte bra antar jag. Förutom för lönekontot och skattmasen. 
 
"Ska till läkaren på tisdag och kolla upp det."
"Va bra. Hoppas det går bra." säger hon.
 
Har känt det hugga till i hjärtat under flera månaders tid. Detta blandat med strålande värk över hela övre bröstkorgen.
Kan bara vara bra.
Om man är självmordsbenägen.


Ungefär det där berättade jag för Dr Quinn på måndagen efter lunch. Hon tog blodtryck på mig och skickade mig till en riktigt fräsch sköterska för EKG. Rättelse, sköterskan måste ha varit riktigt fräsch för, 30-40 år sen. Det ser man på henne.


Hon kopplar in mig i, vad som verkade vara, Matrix med en massa sladdar till EKG-manicken. Först limfästen på kroppen. Båda fötterna, armarna, och på fem-sex ställen på överkroppen och sen kablage på dom fästena. Väntade bara på att den berömt äckliga jättespiken från Matrix skulle borras djupt in i bakhuvudet genom kudden. Men det hände inte. Jag tror jag ser för mycket på film helt enkelt.


Iakttog hennes kopplande och avbröt tystnaden med:
"Får du höra många skämt om kortslutningar?"
"Aaaa gud ja." suckar hon.
"Så tråkig är jag inte" säger jag och får henne att skratta av lättnad.


När hon är klar säger hon:
"Nu ska vi se vad du har för besvär eller om det bara är kärleksbekymmer?"
"Tjaaah.." säger jag och fortsätter fundersamt: "Det KAN det ju vara iofs.." och får henne att skratta
"Ni ungdomar.. Hur skulle man kunna hjälpa er?"


1) Ungdom? Fucking 20-something and almost dead?
Thanks. Visar iofs fortfarande leg på systemet men vadå? Det måste ju självklart bero på att jag alltid köper alkopop.
2) Hur hon skulle kunna hjälpa mig?
Om det här vore ett avsnitt av Benny Hill och jag vore han, så skulle jag vända mig mot kameran(/er) och ge den där blicken med passningen om lite rajtan-tajtan.


Är på väg tillbaka till medicinkvinnan tittandes på EKG-utskriften med mitt hjärtslag.. Tror mig se hjärtslagen forma "rappakalja" på pappret men överlåter den bedömningen till henne.


"Jaaa.. Det här ser ju.." börjar hon och fortsätter med "...du har ett blodtryck på 115 genom 55-56.."
"Ok? Ta det på swahili Mrs Seymour så jag hajar något är du snäll?" tänker jag för mig själv.
"Ja, det är som på en elit-idrottsman." förklarar hon när hon ser mitt smått konfunderade min.


VA?


Satt bara o gapade. Paul Gascoigne eller Gunde Svan?


"Du har inget att oroa dig för. Smärtorna är nog kroppens sätt att säga att du har mycket just nu."


*idé*
SPRIT, CHIPS, MCDONALDS & DRUUUUUGS NEXT!



//ColinZeal



PS Erik Niva (Aftonbladet & EuroTalk @ fantv.se) är kung.

Häromdagen spelade kanadensiske radiorockaren Bryan Adams i Manchester Evening News Arena. Som en åskådarflirt plockade han upp en tjej ur publiken för att sjunga duett med honom under storhiten "When You´re Gone". Kvinnan tog sig upp på scenen, fick en mikrofon, tittade ut över 20 000 nyfikna Mancunians... och vrålade: "Athens, here we come".
Hon kom, såklart, från Liverpool. När publiken buat färdigt gav lokalpressen i Manchester sitt betyg: "Hon sjöng falskt".



PPS. Hur jävla stört dåligt får iTunes vara på en skala? Har letat efter "Joe 90 - Drive" låten på nätet hur länge som helst nu men inte hittat den.

Ni vet? Den där bra?


Finns inte på några finhubbar eller som taurents. Ingen som vet vad det är för låt heller. Inte konstigt kanske när den är från förra årtusendet. 1999 närmare bestämt.
Så iaf, installerade iTunes, letade upp den på låten och fick svaret:
"Sorry, this song is not available to your territory."
"F U !" var mitt internationella svar till det. Hela schabraket slutade med att jag köpte skivan, begagnad på www.amazon.com för en dollar. (Ska rippa låten, dela ut den och slänga skivan direkt.) Frakten vart på $6.98.


Summa summarum: $7.98 för en låt. Ca 60 svenska dollars. Mycket billigare än runt 92-95 när man sprang runt på St.Eriksplan i den kungliga hufvudstaden och köpte en hel skiva för 150kr för en låts skull. Flera ggr.


Oh god bless the (and Fuck You) Internet!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0