Depeche, Muse och en blödig ColinZeal

Var på Depeche Mode igår på Stadion. Förbandet, och en av mina favoritgrupper, Muse spelade sina gamla hitar och några låtar från nya skivan. Den som jag tydligen missat helt?!? Eller, det kanske var det att jag inte brydde mig då den förra skivan "Absolution" inte var sådär jättebra förutom två, tre, fyra ok, fem låtar då.  

Men iaf, dom spelade och det var nåt som inte stämde. Plötsligt kom jag på det.

FRANK LAMPARD!!!   

Ni vet den där mittfältaren som bara är bra i sitt klubblag, men inte i sitt landslag? Övergrym i Chelsea men misslyckades totalt i Englandsdressen under VM. 

Bellamy2Lampard2Bellamy 

Dom skulle kunna vara bröder. Han i mitten är Lampard.
Cosnus, ”mittfältare”. Get it? Hehe.

Efter det konstaterandet så körde dom igång "Supermassive Black Hole". Antog att det var från nya skivan då jag inte kände igen den öht. Fastnade direkt. Satan vilket gung! Bellamy gillar sin falsettröst men framförallt, jävlar vilken underbar refräng. Nåt för Beatles och Nirvanas fans. 

"Plug in Baby" körde dom också. Helt suverän att höra den live.

Depeche då?  

Konserten var otroligt kort för att kosta 555 stålars. 1:40 fick jag det till men jag kan sträcka mig till 1:45 i bästa fall (Aftonbladet påstår 1:50). Depeche dog för mig 1993 när dom släppte den sista bra låten dom gjort. "Walking in my Shoes" då. Sen dess har dom skickligt undvikit att göra en bra låt. Med "bra låt" syftar jag på en som kommer upp i klass med megaklassiker som "Behind the Wheel", "Never Let Me Down", "Stripped". "Enjoy The Silence", "Policy of Truth" och "A Question Of Time" t ex.

Därför var konserten den första jag bevittnade med just det här bandet.
”Vafan såg du inte dom under ”Violator" för? kanske du som läsare frågar dig?  

Låt mig förklara. För mig existerade ingenting annat förutom U2 i början på nittiotalet. D´OH! Visserligen är "Achtung Baby" fortfarande världens bästa skiva med flera klockrena låtar som "The Fly", "Zoo Station", "Mysterious Ways" och "Until the End of the World" t ex men lite annat hade nog inte skadat. Pga fanatismen missade jag just "The Pixies", ”Nirvana” och "Depeche Mode" under tiden då dom fortfarande fanns och/eller var jävligt bra.

Kan väl tillägga att fanatismen började avta en tid efter ”Zooropa” och dog och begravdes helt när dom trötta irländarna släppte ”Pop”. Helvete vilken meningslös skiva. Till Haag med hela packet! Jag vill fortfarande ha tillbaka mina två veckor som jag offrade på den skivan. Har trots det hoppats väcka liket till liv vid släppet av varje ny  U2-skiva sen dess men återupplivningsförsöken har varit lika effektiva som dom skulle vara på Kurt Cobain idag. Ironiskt nog saknar Cobains kropp ett huvud, precis som snubbarna i U2, fast i en mer metaforiskt mening då.
MEN! För att komma tillbaka till saken. (Har jag en tendens att spåra ur ibland?)

Depeche. Första konserten då. Wow. Eller nåt. Som tur var för mig så körde dom inte så många nya (=1993<) låtar utan mest gamla dängor. 

När dom körde "Personal Jesus" så var det den tredje låten i en rad gamla klassiker (”Behind the Wheel”, ”World in my Eyes”, ”Personal Jesus” och slutligen ”Enjoy the Silence”), innan dom gick av scenen, där publiken genom musiken hetsades till att bli helt galen och fanatisk. Masspsykos är väl ett bra ord för att beskriva stämningen. När publiken sjöng "Reach out and touch faith" i slutet på låten så sträckte dom upp sina armar mot sommarnatten samtidigt och fick allt att se ut som en surrealistisk variant av ett vetefält. Ett vetefält av människoarmar som omringade sångaren Dave Gahan när han stod på plattformen som gick ut i publikhavet.

För varje gång så sträcktes armarna upp mer synkroniserat och publiken lät lite mer än förra gången. Det var då jag fick en tår i ögat. Det är förmodligen, om nåt.

Kommentarer
Postat av: kermis

Vetefältet är väl ännu mer passande beskrivning på armarna i slutet av sista låten (Never let me down again)? De använde (åtminstone i förra delen av turnen, nu vet jag inte eftersom jag stod för nära för att bry mig om projektionerna) med just vetefält på skärmarna... Alltså de alternerade mellan att visa våra armar och vetefält. :) Oh well. Skrev min egen upplevelse på McDonalds-bloggen. Jag är en smula mer DM-fanatisk.. :)

2006-07-08 @ 23:45:41
Postat av: ColinZeal

Skulle jag ljugit om att jag fick tårar i ögona under sista låten istället? Nä, ljuga är för gnagare och terrorister.
;)

2006-07-09 @ 00:29:49
Postat av: Linda

Okej, var posten slut där? :)

2006-07-09 @ 02:19:05
URL: http://elloslinda.blogspot.com
Postat av: ColinZeal

Vad menar du Linda?
Mellansverigehumor är lite svårtydd..
;)

"Detta börjar för övrigt mer likna någon sorts chat, vill inte att min blogg ska mittskötas... ;)"

2006-07-09 @ 02:29:26
Postat av: Anonym

Menar bara att jag inte orkade läsa hela din post (:

Detta börjar för övrigt mer likna någon sorts chat, vill inte att min blogg ska mittskötas... ;)

2006-07-09 @ 02:33:55
Postat av: ColinZeal

Ah, short attention span.
Förresten, felvänd smiley. Fast.. Borås.
;)

2006-07-09 @ 02:35:34
Postat av: Anonym

Nu missköter du allt din blog, inte låta Linda spama så där (:
Allt funkar i Borås, både felvänt och rättvänt... :)

2006-07-09 @ 02:38:30
Postat av: ColinZeal

I min blogg gör JAG allt rätt, alla mina läsare gör allt fel, om dom inte läser mina bloggar. (;
;)

2006-07-09 @ 02:38:58
Postat av: Anonym

*Spam*

2006-07-09 @ 02:39:47
Postat av: Anonym

:) :) :)
(: (: (:

2006-07-09 @ 02:45:30
Postat av: ColinZeal

Taco.

2006-07-09 @ 02:50:52
Postat av: Anonym

...är ganska gott (;

2006-07-09 @ 02:55:09
Postat av: Mimmi

"Som tur var för mig så körde dom inte så många nya (=1993>) låtar utan mest gamla dängor." Bör inte > vara ett

2006-07-09 @ 16:54:49
Postat av: Mimmi

Darn! mitt föregående inlägg avslutas "

2006-07-09 @ 16:55:27
Postat av: Mimmi

NU blir jag förbannad på riktigt! Min poäng är hur som helst att du skrivet att nya låtar är de som släpptes FÖRE 1993.

2006-07-09 @ 16:56:12
Postat av: ColinZeal

Hahahaa!! Nu sig lugna sig fan! vad ville du säga igen? :)

2006-07-09 @ 17:01:31
Postat av: Patrik

Colin Zeal knows the value of mass appeal.
Blur och Chelsea? Herregud. Det är som att hitta en helt ny djurart.

2006-07-09 @ 20:09:44
URL: http://doriangray.blogg.se
Postat av: ColinZeal

Ja, jag kan ju inte påstå att jag hejar på Chelsea direkt. ManU all the way.

2006-07-09 @ 20:49:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0