Ishockey

Kommer inte ihåg ifall jag skrivit om ishockey på min blogg men om jag inte gjort det, så är det jävligt bra. Det här blir mitt enda inlägg om marginalsporten.
Idag har jag varit fucking furious på jobbet. Folk har gratulerat mig till Finlands krossvinst i Hockeyns VM-Final i helgen. Detta bryr jag mig inte ett skit om. Av flera anledningar.
1) VM i Hockey är urvattnat eftersom många bra spelare är fast i NHL i viktigare sammanhang. Så det här är B alternativt C-landslagen som spelar.
2) Hockey går inte att titta på i Sverige. Wikegård. Döda den gapiga jäveln. Långsamt.
3) Jag har avsagt mig att supporta dom Finska Lejonen. Mer om det senare.
Det som för mig är viktigt numera, är att Tre Kronor förlorar. Det är det ABSOLUT viktigaste. Maken till uppblåsta kärringlika jävlar som tror att dom är någonting har jag inte stött på någonsin.
Jaja, kom tillbaka när ni har tagit två OS-Guld, kan svenska hockeysupportrar säga. Va? Well, OS-Guldet 1994 togs när NHL fortfarande höll i dom bästa spelarna så den medaljen kan man likställa med VM-Guld. Dock en mer sällsynt sådan. Vanliga VM-Guld kan jag inte ens kommentera utan att det går in på samtal som handlar om att hur många spelare alla lagen saknade i o m NHL-slutspelet. HELT värdelöst. Dessutom hålls VM varje vår. Maj, när alla njuter av vårvärmen. Jag kan inte föreställa mig hur ointressant VM i Fotboll skulle vara i minusgrader när dom europeiska ligorna höll fast dom bästa spelarna i Champions League-matcher. Parallellt med VM i Fotboll blir man tvungen att se på Champions League för att se spelare såsom C.Ronaldo, Rooney, Chicarito, Messi, Xavi, och Özil.
Fullständigt otänktbart och rentav en hemsk tanke.
Så VM-Guld är inte värt något. Kattguld.
Och Sveriges andra OS-Guld 2006 då, när dom bästa var med?
I gruppspelet hamnade Sverige i sitsen att ifall dom vann sista matchen mot Slovakien, och blev tvåa efter Ryssland, så fanns det en stor risk att dom skulle få möta Kanada som dom alltid haft svårt för i skarpa lägen. (Skarpa lägen är INTE lika med gruppspel)
Tre Kronor är kända som Chicken Swedes för kanadenserna för att dom är gulfärgade och framför allt, fega. Gnället efter att Niedermayer tacklade Foppa (http://www.youtube.com/watch?v=sm3MxFAxnUM) antog stormstyrka från svenskarnas håll... Fan är problemet? TACKLA TILLBAKA! Spelar ni Bandy eller?
Kärringar.
Så tillbaka till Slovakienmatchen. Peter "Foppa" Forsberg uttalade sig dagarna innan den matchen att han inte vill möta Kanada.
???
Ska man vara bäst så ska man visa det eller hur?
http://www.expressen.se/sport/2.800/1.317148/foppa-jag-vill-inte-mota-kanada
Detta samtidigt som Sveriges förbundskapten Bengt-Åke Gustafsson för SVT poängterade att "fatta rätt beslut" http://www.expressen.se/sport/2.800/1.317659/bengt-ake-funderar-pa-laggmatch inför den avslutande gruppspelsmatchen. Detta för att få möta Schweiz som på pappret är sämst av kvartsfinallagen.
Hur slutade matchen sen då? 0-3 till Slovakien. Sverige fick iväg blotta 17 skott på mål medans Slovakien fick iväg 31. Lojt? Inte från Slovakiens sida iaf. Statistik över matchen. http://www.iihf.com/Hydra/OG06/data/iihf/output/xml/11/IHM400B14_74_3_0.pdf
Sverige fick möta Schweiz.
Chicken Swedes.
Sen gick dom och vann resterande av sina matcher. Däribland sista matchen mot finnarna på söndagen. Dagen innan hade finska hockeyförbundet gått ut med infot att dom Finska Lejonen kommer firas på stortorget i Helsingfors på söndagkvällen. Oavsett hur det gick i finalen.
?
Det där kommer jag aldrig förstå. Hur i h-vete kan man tycka det är bra psykologi att lova en belöning innan man gjort det man ska? Pratade med många finnar efter det och övervägande del tyckte att förbundet gjorde rätt. "Dom hade ju varit så bra". VA? T o m släktingar höll med. VA? Där tappade jag gnistan för att vara finsk supporter. Efter att ha vuxit upp utanför Finland så kan jag inte påstå att jag delar deras värderingar helt enkelt.
Så, finnarna förlorade sin första match i Turin 2006 efter att ha vunnit sex raka. Däribland ryssarna i semin. Samma ryssgäng som krossat svenskarna med 5-0 i gruppspelet. Finalvinst och ja, då kan svensken säga "bäst när det gäller".
Ja, det kan man verkligen. Då sammanfattar jag turneringarna hittills där bästa spelarna deltagit:
(Canada Cup följde jag aldrig)
World Cup 1996. Sverige tar sig till semifinal och förlorar mot Kanada medans Finland ryker redan i kvarten mot ryssarna. Sverige hade sina bästa med sig. Foppa, Sundin, Lidström, you name them. Grattis Sverige, utan ironi, bättre än Finland när det gäller.
OS i Nagano 1998. Sverige åker ut mot Finland i kvarten och blir sjua. Finland tar brons mot Kanada där världens bästa genom tiderna, Wayne Gretzky skriker till Lehtinen (om jag kommer ihåg rätt):
You don´t tackle me! I´m Gretzky!
Sverige hade alla sina bästa spelare med när dom var som absolut bäst. Foppa, Sundin, Lidström bl a. Ser ingen fanbärare som saknas? Rätta mig om jag har fel.
Bäst när det gäller.
OS i Salt-Lake City 2002. Sverige åker ut mot Vitryssland i kvarten och blir åtta. Finland blir femma. Bara Foppa saknades ur truppen.
Bäst när det gäller.
World Cup 2004. Sverige åker ut i kvarten mot Tjeckerna som krossar Tre Kronorna i bitar med 6-1. Finland förlorar finalen mot Kanada med 2-3 (1-1, 1-1, 0-1)
Sverige hade ännu en gång sina bästa med sig. Foppa, Sundin, Lidström, you name them.
Bäst när det gäller.
OS i Vancouver 2010. Sverige åker ut i kvarten (tjatigt nu) mot Slovakien. Dom uppmärksammade påpekar att detta förmodligen berodde på att dom återigen vill slippa möta Kanada i nästa match. Precis som 2006. Slovakien förlorar till slut bronsmatchen mot Finland.
Hur många gånger har Sverige varit bättre än Finland när det verkligen gäller? När dom bästa av dom bästa är med? En gång. 1996.
Det enda den gyllene generationen med Foppa, Sundin, Lidström etc, har vunnit som väger någonting, fuskades fram 2006. En smutsig guldmedalj.
Grattis. Ni var fan inte ens bäst, bara "bäst" när det gällde.
//ColinZeal
Kommer inte ihåg ifall jag skrivit om ishockey på min blogg men om jag inte gjort det, så är det jävligt bra. Det här blir mitt enda inlägg om marginalsporten.

Idag har jag varit fucking furious på jobbet. Folk har gratulerat mig till Finlands krossvinst i Hockeyns VM-Final i helgen. Detta bryr jag mig inte ett skit om. Av flera anledningar.

1) VM i Hockey är urvattnat eftersom många bra spelare är fast i NHL i viktigare sammanhang. Så det här är B alternativt C-landslagen som spelar.
2) Hockey går inte att titta på i Sverige. Wikegård. Döda den gapiga jäveln. Långsamt.
3) Jag har avsagt mig att supporta dom Finska Lejonen. Mer om det senare.

Det som för mig är viktigt numera, är att Tre Kronor förlorar. Det är det ABSOLUT viktigaste. Maken till uppblåsta kärringlika jävlar som tror att dom är någonting har jag inte stött på någonsin.
Jaja, kom tillbaka när ni har tagit två OS-Guld, kan svenska hockeysupportrar säga. Va? Well, OS-Guldet 1994 togs när NHL fortfarande höll i dom bästa spelarna så den medaljen kan man likställa med VM-Guld. Dock en mer sällsynt sådan. Vanliga VM-Guld kan jag inte ens kommentera utan att det går in på samtal som handlar om att hur många spelare alla lagen saknade i o m NHL-slutspelet. HELT värdelöst. Dessutom hålls VM varje vår. Maj, när alla njuter av vårvärmen. Jag kan inte föreställa mig hur ointressant VM i Fotboll skulle vara i minusgrader när dom europeiska ligorna höll fast dom bästa spelarna i Champions League-matcher. Parallellt med VM i Fotboll blir man tvungen att se på Champions League för att se spelare såsom C.Ronaldo, Rooney, Chicarito, Messi, Xavi, och Özil. 

Fullständigt otänktbart och rentav en hemsk tanke.

Så VM-Guld är inte värt något. Kattguld.

Och Sveriges andra OS-Guld 2006 då, när dom bästa var med?
I gruppspelet hamnade Sverige i sitsen att ifall dom vann sista matchen mot Slovakien, och blev tvåa efter Ryssland, så fanns det en stor risk att dom skulle få möta Kanada som dom alltid haft svårt för i skarpa lägen. (Skarpa lägen är INTE lika med gruppspel)

Tre Kronor är kända som Chicken Swedes för kanadenserna för att dom är gulfärgade och framför allt, fega. Gnället efter att Niedermayer tacklade Foppa antog stormstyrka från svenskarnas håll... Fan är problemet? TACKLA TILLBAKA! Spelar ni Bandy eller? Sätt in en polis då? Eller, ni kanske saknade Uffe Samuelsson som trots att han grinade över ett bortglömt pass var rätt tuff?

Kärringar.

Så tillbaka till Slovakienmatchen. Peter "Foppa" Forsberg uttalade sig dagarna innan den matchen att han inte vill möta Kanada. 

???

Ska man vara bäst så ska man visa det eller hur?
Detta samtidigt som Sveriges förbundskapten Bengt-Åke Gustafsson för SVT poängterade att "fatta rätt beslut" inför den avslutande gruppspelsmatchen. Detta för att få möta Schweiz som på pappret är sämst av kvartsfinallagen.
Hur slutade matchen sen då? Jo, 0-3 till Slovakien. Sverige fick iväg blotta 17 skott på mål medans Slovakien fick iväg 31. Lojt? Inte från Slovakiens sida iaf. Statistik över matchen.
Som ni ser så fick Sverige, med sina stjärnor såsom Sundin, Foppa och Lidström, bara iväg ett skott var 211:e sekund, dvs, 3 minuter och 31 sekunder. Otroligt svagt av såna storstjärnor.

If it looks like shit, smells like shit, and tastes like shit, then it probably is shit - Läggmatch.

Sverige fick möta Schweiz.

Chicken Swedes.

Sen gick dom och vann resterande av sina matcher. Däribland sista matchen mot finnarna på söndagen. Dagen innan hade finska hockeyförbundet gått ut med infot att dom Finska Lejonen kommer firas på stortorget i Helsingfors på söndagkvällen. Oavsett hur det gick i finalen.

?

Det där kommer jag aldrig förstå. Hur i h-vete kan man tycka det är bra psykologi att lova en belöning innan man gjort det man ska? Pratade med många finnar efter det och övervägande del tyckte att förbundet gjorde rätt. "Dom hade ju varit så bra". VA? T o m släktingar höll med. VA? Där tappade jag gnistan för att vara finsk supporter. Efter att ha vuxit upp utanför Finland så kan jag inte påstå att jag delar deras värderingar helt enkelt.

Så, finnarna förlorade sin första match i Turin 2006 efter att ha vunnit sex raka. Däribland ryssarna i semin. Samma ryssgäng som krossat svenskarna med 5-0 i gruppspelet. Finalvinst och ja, då kan svensken säga "bäst när det gäller".

Ja, det kan man verkligen. Då sammanfattar jag turneringarna hittills där bästa spelarna deltagit:
(Canada Cup följde jag aldrig)

World Cup 1996. Sverige tar sig till semifinal och förlorar mot Kanada medans Finland ryker redan i kvarten mot ryssarna. Sverige hade sina bästa med sig. Foppa, Sundin, Lidström, you name them. Grattis Sverige, utan ironi, bättre än Finland när det gäller.

OS i Nagano 1998. Sverige åker ut mot Finland i kvarten och blir sjua. Finland tar brons mot Kanada där världens bästa genom tiderna, Wayne Gretzky skriker till Lehtinen (om jag kommer ihåg rätt):
You don´t tackle me! I´m Gretzky!
Sverige hade alla sina bästa spelare med när dom var som absolut bäst. Foppa, Sundin, Lidström bl a. Ser ingen fanbärare som saknas? Rätta mig om jag har fel.
Bäst när det gäller.

OS i Salt-Lake City 2002. Sverige åker ut mot Vitryssland i kvarten och blir åtta. Finland blir femma. Bara Foppa saknades ur truppen.
Bäst när det gäller.

World Cup 2004. Sverige åker ut i kvarten mot Tjeckerna som krossar Tre Kronorna i bitar med 6-1. Finland förlorar finalen mot Kanada med 2-3 (1-1, 1-1, 0-1)
Sverige hade ännu en gång sina bästa med sig. Foppa, Sundin, Lidström, you name them.
Bäst när det gäller.

OS i Vancouver 2010. Sverige åker ut i kvarten (tjatigt nu) mot Slovakien. Dom uppmärksamma påpekar att detta förmodligen berodde på att dom återigen vill slippa möta Kanada i nästa match. Precis som 2006. Slovakien förlorar till slut bronsmatchen mot Finland.

Hur många gånger har Sverige varit bättre än Finland när det verkligen gäller? När dom bästa av dom bästa är med? En gång. 1996.

Det enda den gyllene generationen med Foppa, Sundin, Lidström etc, har vunnit som väger någonting, fuskades fram 2006 av en bunt Chicken Swedes. En smutsig guldmedalj.

Grattis. Ni var fan inte ens bäst, bara "bäst" när det gällde.


//ColinZeal


PS Dagen efter. Eftersom jag ser det här inlägget som direkt anledning till att 4 st lämnat min Facebookgrupp på mindre än 24 timmar efter publicering (har aldrig tappat medlemmar), så uppmanar jag er ickemedlemmar att gå med i gruppen för att återställa storleken och styrkan på mitt ego. 
´k thx bye.


UPPDATERING 7 MÅNADER SENARE:

Läggmatch

I rest my case.
Trackback
RSS 2.0