Dagens låt, "Air - Sexy Boy"

Dagens låt måste vara "Air - Sexy Boy".


Denna elegant lugna och varma låt föll jag för innan skivan "Moon Safari" släpptes våren 1998. Detta var året innan fildelningsprogrammens fildelningsprogram, Napster, debuterade. Sedan följde ju förutom nämnda Napster, enormt fantastiska Audiogalaxy (som fortfarande inte överträffats på något sätt och som jag fortfarande saknar) och Limewire plus en hel drös med andra program.


Detta var alltså tidpunkten innan easy street som vi lever i nu. Innan var det öststatsfasoner på nedladdandet. Låtarna som man ville ha gick inte att hitta så lätt men lyckades man med det så hade vägen dit alltid varit snårig. Och det tog 30-50 minuter för att ingen hade "bredband" utan slöa modem.


Första åtgärden var att göra en sökning på sökmotorn www.altavista-digital.com. www.altavista.com var upptaget av något företag som sen sålde det, idag värdelösa namnet, till Altavista. På den sökmotorn kanske man hittade någon mp3-sida som kanske hade lagt upp låten för nedladdning. Det var så man gjorde när pappa var ung. Då fanns inga fancy nedladdningsprogram såsom dc++ dit, limewire hit o dit o napster osv. Nä, då var man nästan tvungen att själv sammanställa 400 miljoner ettor och nollor i rätt ordning och spara filen som .mp3 för att man skulle få sina favoritlåtar.
 
Sen lekte vi med kottar också och hade stenbumlingar i sandlådan och saknade spadar men det är ett annat inlägg.
 
Jag gick och sökte efter "Air Sexy Boy" på altavista och hittade väldigt få träffar som var relevanta.
Vad brukar man göra då? Jo, man optimerar söktermen genom att minimera orden för att öka träffarna.

Så vilket ord tog jag bort?
"Air". Således sökte jag efter:


"Sexy Boy"


...ni kan ju föreställa er vad jag fick för träffar.


Detta från avdelningen "Hur fan tänkte jag då?"


Kommentarer
Postat av: trifix

Ja plus att jag på den tiden även hade en dator med 270mb hårddisk där man hade fritt utrymme på kanske 50
eller liknande. Kunda ha runt en 10 låtar som max på dator sen var det fullt. Inte bara det heller utan Winamp var så krävande på min datorn att jag inte kunde göra NÅNTING annat under tiden för då hackade låtarn :)

2007-05-22 @ 19:21:29
Postat av: Erica

... dina tankebanor är för mig uppenbara, jag visste redan när du tackade nej till giftemål med världens pangbrud (mig) att du var lagd åt fel håll...;)

2007-05-23 @ 10:17:07
Postat av: ColinZeal

Men vafan? Trodde vi hade en deal Erica? Om du är ogift vid 30, då gick jag med på det. Det gav mig vadå? ca 10 år va? (+/- 2, who cares? Inte mitt jobb ännu.)
Borde vara lugnt för mig.

2007-05-23 @ 16:23:39
URL: http://www.colinzeal.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0