Balaton Sound 2012

I juni 2012 kom jag på att jag aldrig sett den walesiska legendaren Sasha spela. Detta ansåg jag vara en plump i protokollet då jag älskat han sen jag började lyssna på EDM way back in... whenever. Eller, älskat och älskat? Han är den av alla jag gillat som aldrig glidit ifrån mig... Trance som genre gjorde det runt 05-06 när jag upptäckte andra bättre genrer, Moonbootica gjorde det i 2009-11 när dom verkat tappa sin menuscha, detta genom att ha ändrat stil till Crookershållet. Illa!

Sasha däremot, han var med och “grundade” scenen i Manchester med rave och E och allt som hörde till i slutet på 80-talet och han har hela tiden höjt nivån sen dess. Han blev vald till årets DJ två i sträck i slutet på 90-talet och ja, han förtjänade titeln. År 2011 och 2012 var han en i top 10 av alla som tjänat mest i sin bransch. År 2013 släppte han mästerverket Involv3r (Bästa låten) som snabbt blev en av dom mest sålda skivorna på iTunes. Man kan väl dra slutsatsen att han är rätt stor. Under hela den här perioden har jag aldrig tyckt att han dippat i varken form eller smak. Vi har helt enkelt utvecklats åt samma håll. Allt från att jag upptäckte och älskade hans låtar från slutet på 90-talet (Sasha - Belfunk t ex) och fram tillls 2012 när jag väl insåg att det var dags att göra något åt saken.

 

Dvs, att spräcka mödomshinnan, i örat. Extrablodigt tack!

 

Så, jag spanade in hans speldatum sommaren 2012 och allt var i USA eller på Ibiza. Förutom ett datum, i Ungern. Well fuck, so i´m going there - Done deal.

 

Väl i Budapest köpte jag en biljett på tågstationen. Hon i kassan säger någonting ohörbart.

- Excuse me? Frågar jag varav hon upprepar det oförståerliga.

 

Happ? Jag ger upp direkt, tackar för mig, och tar biljetten, tittar på den och noterar att det står “Siofók” tillsammans med dagens och morgondagens datum.



Rätt ort. Det är dit jag ska.

 

Bra.

 

Typ?

 

Går ut från byggnaden mot dom parkerade tågen och vänder mig om. Ser en tavla med massa orter som verkar domineras av bokstäverna S, Z, E, C, H, G, N, Y etc.

 

Inget av dom hjälper mig... Hittar inte heller Zamardi (platsen för festivalen där Sasha spelar) eller Eger och det betyder att alla mina fyra kända ungerska orter har använts. Går en runda och letar efter någon slags karta men nä, finns inget sådant. Verkar inte som att ungrarna behöver något dylikt.

 

Noterar en detalj och messar Baba den Sluskige Ungraren:

Ungerska brudar,

antingen är dom skitheta

eller skitfeta.

 

Baba:

Så är det ;) Notera att

snygga brudar där har

tjocka killar ;)

 

Hajar inte vad han antydde där men whatever, jag fattade fortfarande inte hur jag skulle ta mig till Siofók så jag la min energi på att lösa det problemet istället.

 

Tittar upp mot avgående-tåg-tavlan igen och letar efter min stad än en gång. Siofók, lika hemlig som Area 51, fortsätter gömma sig. Försöker koppla tavlan med orden på min biljett en längre tid men till slut ger jag upp. Ser en skithet brud stå ensam läsandes en analog PDF-fil. En sån där gjort av processad träd. Så jag närmar mig henne automagiskt och frågar henne ifall hon pratar engelska. Det gör hon! Detta då hon jobbat i Spanien i ett par år? ...what?

Never question a womans logic.

 

- Hur tar jag mig till Siofók?

Hon sliter till sig min biljett och tittar upp mot tavlan.

- Yes, you have to change the train at She-fhe-vhe-velen-fev.

- ...excuse me?

- She-fhe-vhe-velen-fev.

- Mmmm... again?

- She-fhe-vhe-velen-fev.

 

Jag kan engelska såpass bra att ifall jag hör ett engelskt ord som jag aldrig hört talas om, så kan jag förmodligen stava till ordet. Ungerska? Inte så bra. Jag kan absolut inga språkregler öht och att mitt modersmål, finska, ska härstamma från samma språkträd hjälper nada.

 

- Come again?

- She-fhe-vhe-velen-fev.

 

Nä, liksom ingen idé. Jag vill inte verka mer dum så hon pekar på vilket tåg jag skulle på och informerade mig om att jag skulle kliva av efter 40, 50 eller ca 60 minuter på ett ställe som funkade som en stor ankytningsort i tågsystemet.

- But as a new traveler, there are no maps of the system... How are you supposed to know which train to take?

- Oh, you just know! svarar hon och skrattar lättsamt.

 

Men jah-haaa?!? Så jag sätter mig i första klass då jag betalade mina extra 20kr som det kostade att uppgradera dit från första klass. Den skitheta bruden, hon satt på samma tåg, men i andra klass då hon inte hade råd att flanera runt som rika jag.

 

En månad senare frågar jag Baba den Sluskige Ungraren om stället och han såg ut att vara frågande. Visade upp en bild över tågnätet och då svarar han:

- Jahaaaa! She-fhe-vhe-velen-fev!

 

?!??!

 

Bredvid mig sätter sig en lång slank brunbränd snubbe. Han har en urtvättad rosa pikéträja på sig med matchande urtvättade rosa skjorts. Detta i kombo med bruna sandaler.

 


Jääävligt snyggt hörredu? Tåget åker iväg mot sitt mål och allt går som på räls (hö-hö!) fram tills konduktören kommer fram till mig. Jag drar ur ena hörsnäckan och räcker fram min biljett. Han tittar på den och säger något till mig på sitt språk.

- I´m supposed to change the train somewhere?

- Yes, byter han till engelska, at She-fhe-vhe-velen-fev.

- Mmm, excuse me?

- She-fhe-vhe-velen-fev.

Jag höjer på ögonbrynen lite frågandes och snubben i rosa bredvid mig tar över:

- It´s ok, I´ll tell him where to jump off, och viftar bort konduktören.

Åh min riddare i rosa!

 

Han försäkrar mig att han ska slänga av mig på rätt tågstation och jag slappnar av till slut. Superschysst! Tittar ut ur fönstret och noterar den halvfattiga landsbygden i Ungern vifta förbi mig i ca 5 minuter och vänder mig inåt mot min riddare igen:

 


Men maddafakka! Snubben har fucking somnat? WTF?!?

 

Tåget stannar vid en station. Folk kliver av och på. Sen åker den vidare för att stanna mitt i skogen a la Statens Järnvägar. Sen åker den vidare och stannar till vid nästa station. För att sen stanna mitt i skogen igen i flera minuter. Wtf? Min räkning! tänker jag och undrar om hur jag ska kunna haffa rätt station att byta tåg på?!

 


Jag menar, titta på skylten! Umlautsoverload! 

Till slut når jag en station där perrongen är överfull med folk. Vi snackar överdrivet mycket mer folk på perrongen än på dom tidigare stationerna och med den skitheta brudens ord i bakhuvudet, “knytstation”, så tänker jag att det här måste vara rätt ställe. Riddaren i Rosa sover fortfarande så jag drar upp min ryggsäck lite försiktigt för att inte väcka honom. Lyfter på ena foten likt en ninja och slänger den över Mr Pinks fötter för att slippa väcka honom. Trots omtanken vaknar han till med ett ryck och tittar ut genom fönstret, tar en sekund på sig och konstaterar:

- Yes, here.

 

WELL, FUCK YOU! I KNOW!

 

Bitch!

 

Andra etappen av tågresan får jag stå i “hallen” då hela tåget är ÖVERFULL med festivalbesökare. Varje gång någon ombord blir pissnödig så påminns jag av att jag står för nära toaletten då den fräna pisslukten väller över mig bara någon öppnar eller stänger dörren till toan. Framför mig står en snubbe som är fysiskt felkalibrerade i huvudet. Ena örat ser ut att vika sig åt helt fel håll och andra ögat verkar sikta åt helt fel håll. Oklart ifall detta förbättrade eller förvärrade min situation. Vid ett tillfälle slås toadörren upp inför oss alla med en stackare därinne bajsandes och epic awkwardsness infinner sig. Till slut lyckas jag fula mig in i kupén och slippa stå vid toaletten. Tåget höll samma klass som dom tågen som jag åkte med till Hallsberg över helgen för att hälsa på pappa. 1980. Fullständigt vidrig behandling av en i-landsperson som köpt en förstaklassbiljett.

För 20kr extra.

 

Skitsamma, jag tappade hakan när vi kom in till Balatonsjön. Balaton är en gigantisk konstgjord sjö som omgärdas av massor med grönska och hotellanläggningar. Solen höll på gick ner bakom sjön och det enda jag tänkte på då var det jag ska tuta i mina systerbarn i närmsta framtiden:
- Ni vet, när solen går mer bakom sjön så blir vattnet så varmt så det börjar koka.

- Wooooooow, inbillar jag mig att ungarna kommer säga - bara jag hinner slänga ur mig det vid rätt tillfälle innan dom blir för gamla. Allt detta medans syrran blänger på mig.
Iaf, solnedgången var nog det vackraste jag sett sen jag någonstans ovanför Kina såg solen färglägga molnen på väg till Hong Kong ett år tidigare. Detta nollställde också allt jag tvingats uppleva under tågresan med pöbeln. Hey, all is good. Jag stod och gapade åt vyn tills vi sladdade in i Siofók.

 

Vid hotellet ser jag en massa flyers som höjer sina lokala klubbar till skyarna.

 

 

Flört.hu huh? tänker jag och tar med mig en bunt upp till rummet.

 

Mycket senare på kvällen spanar jag in den av flyersen som var mest intressant och ser en snygg brud efter annan och går in på klubbens hemsida. Visar sig att den ligger blott 200-300 meter ifrån hotellet så jag bestämmer mig för att offra kvällen till det istället för festivalen Heineken Balaton Sound.

 



Visade sig att det bara var runt 30-40 pers inne i klubben. Trots 3-4 våningar (minnet spökar sig lite vid det här laget) antydde den att den svalde mycket mer. På våning två ser jag en hel vägg med rörliga bilder på följande:

 



Sjukt politiskt inkorrekt. Men vafan, man tar seden dit man kommer tänkte jag (nog?) och fortsatte inåt. Senare in på natten, sms:ar jag min gode än Tedeschi som likt mig, är ett stort fan av öststatsbrudar:

 

Barbröstade snygga

ungerskor som dansar

inför 10-tals människor

på flört.hu... SEXY!

 

Dagen efter vaknar jag 15:46 och läser meddelandet ovan och messar fortsättningen:

 

Förlåt för det där messet

inatt. Oklart ifall jag var

ironisk eller inte.

 

Sen drar jag in till centrala Siofók och äter kött på Roxy. På väg tillbaka stannar jag till vid en taxichaffis för att fråga vad en resa till Zamardi, en mil bort, kostar:

- 7000, svarar han med ett straight face.

- Ok, thank you.

Skojare.

 

Messar Baba, den sluskige Ungraren:

7000 forint för 10km i

taxi, rimligt?

 

Baba:

Jag betalar ca 30000 för

160km. Så lite blåst har

du blivit ;)

 

Kommer ihåg när jag klev ut från Arlanda efter att jag flygit hem från Bangkok. I Bangkok hade man njutit av svala taxiresor för snuskigt billig peng. Dyraste resan jag åkte låg på 80kr, efter att vi dubblat (!!!) priset för att snubben skulle köra oss till andra sidan stan. Resan tog närmare en timma. På Arlanda skriker chaffisarna efter en för att dom ska få köra en till Sthlm för 700kr på 20 minuter.

 

Whores - Fucking, ALDRIG!

 

Sen var det dags att dra till själva festivalen. Balaton Sound 2012. Trots artister som bl a Armin van Buuren, Calvin Harris, Carl Cox, David Guetta, Dubfire, De La Soul (!!!), Gareth Emery, Guy Gerber, Knife Party, Maceo Plex, Martin Solveig, MiniCoolBoyz, Nicky Romero, Sander van Doorn, Steve Angello, Sven Väth, Tale of Us, Tensnake, Sasha, Paul Kalkbrenner och Avicii så räknas det här som en festival av mellanstorlek, men den drar till sig extremt mycket folk. Och vad gjorde man för att slippa bli lurad av taxi? Man trängde sig in på ett tåg som var überfull... Hade inte förvånat mig ett dugg om den bara nitat och dragit åt andra hållet mot Auschwitz istället.

 

 

Men nu fortsatte den åt rätt håll och tillslut var man framme. Det var hejdlöst mycket folk på plats och alla verkade gå åt samma håll, mot festivalen. Det här var en festival som tog 70000 året innan och det här året ska det ha tagit 105 000. Det förklarar varför mitt festivalband hänvisar till någon festival från 2010 istället för Heineken Balaton Sound 2012. Festivalbanden hade helt enkelt tagit slut.

 

 

Gary Neville, före detta legendarisk högerback i Manchester United, skrev i en tidningskolumn om hur han blivit upplärd av den betydligt yngre Cristiano Ronaldo under ett träningspass i Manchester United. Gary tyckte inte Ronaldo tog i utan slappnade av i slutet på övningarna och poängterade detta till den yngre. Svaret han då fick var:

- Vattnar man en blomma för mycket så dör den.

 

Gary den äldre funderade på detta. Till slut gick det upp för honom att den yngre kände till sin kropp till minsta pricka. Han tar i tills han vet att den fått tillräckligt. Detta i kombination med att han sover och äter på fasta tider (nätter och eftermiddagar) tyder på att han har total kontroll. Det, och talang, är det som gjort Cristiano Ronaldo till världens bästa fotbollsspelare.

 

Där är jag och Ronaldo lika.

 

Tillåt mig förklara. Sasha skulle spela 03:00 på Balaton Sound. Jag vet att jag börjar få minnesluckor om jag druckit i 9-10 timmar. Så, börjar jag dricka 18:00 så kan det vara så att jag inte kommer ihåg att jag sett Sasha (precis som på KRYSSNING X), själva anledningen till att jag ÄR i landet. Så det vill man ju inte förstöra.

 

Så, den teorin och potentiella kunskapen ignoreras helt och åker ut ur fönstret när första ölen slinker ner vid 18:00 på Roxy.  Jaja, inget som hindrade mig från att dricka mer bira - which I did. Hittade till Caribous spelning också:

 

 

där en britt som känner igen mina blå-svarta ränder på min tröja, tar ett jättekliv åt sidan för att se vad det står för namn på min rygg. Det står:

 

SCHOLES

22

 

och han ger mig ett respektabelt nick. Spelar ingen roll om det är Xavi, Zinedine Zidane, ett fotbollsfan eller vemsomhelst, alla hyllar Paul Scholes. The Ginger Prince, alt The Ginger Ninja kan träffa vad som helst med en spark på bollen. Det är en av Scholes största färdigheter. Mest känt var när han prickade in Cristiano Ronaldos huvud och gav tummen upp till portugisen efter det.

 

Från 80 meter bort.

 

Killen gör inget väsen av sig efter matcherna till skillnad mot mig som letade mig tilll Jack Daniel´s baren som installerats bredvid OTP

Bank Stage. Där står jag och britterna och pratar fotboll och dricker whiskeycola. Vi hånar Liverpoolsnubben i sällskapet, skrattar åt Harry Redknapp och hyllar Sir Alex. Vidare försöker jag förklara för denna ungerska

 

 

vilka Eric Prydz och Sasha är. Dagens ungdom.

 

Vid tretiden är det hög tid för Sasha. Och det stycket blir kort då jag inte kommer ihåg ett skvatt av spelningen. Eller, en sak kommer jag ihåg. Jag kommer ihåg hur jag försökte förklara vem Mats Rits var för en Ajax-supporter. Han hade aldrig hört talas om talangen och jag fick försöka förklara att han spelar som central mittfältare i AJAX U18-lag och räknas som en lika stor talang som Christian Eriksen. Man kanske ska skaffa andra hobbies?

Som tur var så filmade jag också så jag vet att jag var där. Sasha spelade årets låt på tillställningen:

 

 

Dagen efter vaknar jag upp. Brölar för mig själv i sängen och vrider på kroppen för att inte åka på liggsår. Till slut har jag samlat ihop tillräckligt med krafter för att släpa min döda kropp fram till minikylen och öppna den för att dricka lite vatten. Eller ah, lite? Jag svepte skiten som en motherfucker. Sen var det tillbaka till sängen igen. This is what it´s like to be "parkerad" när man är 36... Och värre blir det. När hjärnan äntligen drog igång lite sakta så tänkte jag att spana in det som fanns på minneskortet i kameran. Och ja! Ännu mer som man absolut INTE kommer ihåg:

 

  

 


Va? Vem?

:-(

 

Messar Baba:

Kommer du ihåg när jag

garvade åt en taxichaffis

som ville ha 7000 för en

resa på 10km?

Imorse betalade jag

tydligen 13000.

 

Baba:

Hahaha, skämtar du?

Det är fan 400 spänn.

 

Jag:

Sverigetaxa

 

Baba:

Du är ju så tät så det spelar

ingen roll för din del

 
Senare får jag mess från Baba:

Hur mycket har du bränt 
på resan?

ColinZeal:
Ingen aning.

Baba:
Bra där! :D

ColinZeal:
Varför vill man veta
något sånt?!?!?

Baba:
Hög status på att bränna 
mycket pengar. Ännu 
högre när man inte vet. ;)

Jävla jugge.


Baba:
Nu till den viktiga
frågan.......vad kostade
en bärs på festivalen? ;)

Det är ju trots allt snubben som under 11 dagar i Eger (Ungern) två år innan drack 110 bira, dom flesta 50cl - och därmed gick upp ca 6-7kg. Så, att han ställer frågan är ju befogad.
 
ColinZeal:
480ft eller 600ft i flaska.
Helt ok!

Baba:
Kanon

Ungern:
1) Biran är snuskigt billig 
2) Maten otroligt god 
3) Taxichaffisarna lever på att lura en 24/7 
4) Vädret är suveränt förutom när det åskar och/eller regnar, snett uppåt i vissa fall 
5) Festivaler där akterna är SEPULTURA, MACHINE HEAD, KREATOR, TESTAMENT och... Nick Warren och Chicane - Ungefär så långt ifrån varandra på det musikaliska spektrat som möjligt...  SAMMA festival, really?
6) Man kommer inte ihåg nån av brudarna... 

THANKS OBAMA!

 

 

//ColinZeal

 

 

PS Festivalens bästa?

 

 

Den totala entusiasmen från publiken när dom känner igen element ur låten.

2013 blir det av igen, fast med ett skönt sällskap (no whores)


Kommentarer
Postat av: G

Haha! Underbart att läsa dina äventyr! Hoppas på fler galenskaper detta år!

2013-05-30 @ 19:32:58
Postat av: Julle

Szekesfehervar! Ska det vara så svårt?? Första jag tänkte på. Du skulle messat mig istället! ;)

Sörjer fan att jag inte kan åka med i år, skit att saker krockar. Blev riktigt sugen av att lösa detta!

Kul det där med Mats Rits, sopa som inte hade koll på han, men han verkar ha gått ner sig numera... på Fm iaf. :P

2013-05-30 @ 19:33:14
Postat av: ColinZeal

Tack Julle för att du finns, ett år senare!

Och ja, Rits verkar ha stannat i utvecklingen - kanske för att han känner press ang FM alt att han likt Arnautovic, Vaughan och Moukoko kanske känner att han "made it already".
Fuckers.

2013-05-30 @ 19:40:03
URL: http://www.colinzeal.se/
Postat av: Patric

Klockrent!
Men hur kan du glömma en sån brud, spöstraff!

2013-05-30 @ 20:46:49
URL: http://www.bejbi.se
Postat av: ColinZeal

Håller helt med Patric, kompanistryk är jag värd. Dans Dakar 2013 kanske?

2013-05-30 @ 21:01:02
URL: http://www.colinzeal.se/
Postat av: oljo

Suveränt!
Ja, du kommer åka på kompanistryk på lördag för att du glömde henne! Om du inte lyckas återta äran och skaffa fram en snyggare där.

2013-05-30 @ 21:24:51
Postat av: Patric

Absolut, ska vi köra fisting som vanligt?

2013-05-31 @ 15:48:09
URL: http://www.bejbi.se
Postat av: oljo

Finns det något annat?

2013-05-31 @ 22:49:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0