Stargazing

Eftersom jag är en (ungefärlig) citat ”Appletönt som ska ha det senaste som Apple släpper” enligt en god vän och erkänd Applehatare, Jofawe, så var det dags att slänga ut min iPad 2 på Blocket. Detta för att dom enligt ryktena ska presentera iPad 3 den 7:e mars, dvs onsdag nästa vecka. Precis som förra året vid den här tiden alltså. När den är presenterad så kommer Blocket fyllas med begagnade iPads och jag kommer få max två lax för min. Nu slängde jag iväg den för 3500kr. Mailen började hagla in direkt:

Jimmy:

tja niko. kan du tänka dig att sälja plattan för 1500kr

Mitt svar:

Tja Jimmy. Kan du tänka dig att köpa plattan för 3500kr

 

Notera, inga frågetecken. Sånt lärs tydligen inte ut längre. Och nej, han svarade aldrig tillbaka så jag antar att han inte kunde tänka sig det.

 

Ersin:

Hej är intresserad av din ipad hör av dig för ett eventuel

 

???

Avsaknden av punkt/komma, ett sista L i sista ordet och avslutning på själva meningen tyder på att killen skrivit mailet på motorvägen. I 110km/h.. Förmodligen krockande han mitt i meningen och råkade komma åt skicka-knappen samtidigt som hans kropp krossades mot ratten. Inget annat tyder på något annat som jag ser det.

 

Lloyd mailar:

hi im lloyd can i buy your ipad for 2000kr

 

Lloyd?


Det är han från Dum och Dummare va?

Lloyd

 

Marie mailar 22:15, blotta två timmar efter att annonsen gått live:

Hej?Jag är intresset för den iPad?Jag vill ha den för 3000 ?Om det går
bra jag bor i västergård nära till Coop nära ?Kan du komma och lämna den nu och ta pangar om du bor nära mig eller vi kan träffa imorgon i centrum?Vi hors?Marie

Västergård i Södertälje mitt i natten? Mnjaaah. Speciellt inte när efternamnet är arabiskt. Fördomar räddar liv! När jag istället försöker pusha för ett högre pris och möte dagtid, så mailar hon från en mailadress: areft_elhakeka@nånting.com:

Hej
Jag är inte den har person som prutar men jag har bara 3000 med mig om det går bra med dig
Marie

 

Eh jo Marie, om man bjuder under utsatt pris så ÄR man en person som prutar. Avslutar konversationen med henne och hon skickar ett sista mail:
Det bra
Lyca till

 

 

Random instick: Åh! Har ni sett? Prinsessan Madeleine har äntligen behagat sig att flyga tillbaka från New York för att träffa sin systerdotter Estelle Bernadotte. Tydligen landade hon imorse. Härligt! Iaf, tillbaka till mailen:

 

bengtyngve@något.com:

Hej. ?2500:- bjudes. ?Med vänlig hälsning,?Yngve

Svar tillbaka:
Hej,
Vill du inte betala utsatt pris och vill avvika, så föredrar jag om du avviker uppåt. Du har fria händer där. Mvh, Niko

 

Valentin mailar efter att jag sålt iväg den:

HEJ VILL KÖPA DIN IPAD.
HÖR AV DIG.
VALENTIN 0735-xxxxxx


Mitt svar:
FÖRSENT, DEN ÄR REDAN SÅLD.
MVH NIKO


Munira:
hej jag skulle vilja prata med dig på telefonen

 

På vilken telefon då? Jag har bara en iPhone 4S och den klarar definitivt inte min kroppstyngd då den är gjord av glas. Känner att det är säkrast att inte kontakta Munira öht.

 

Senare på tisdagskvällen:

- Fan, tjejen ba, ”Niko? Du ska köpa iPaden av en Niko?”. Jag heter ju Noko, det tyckte hon var lite roligt, småskrattar snubben och skakar hand med mig.

 

Framför mig hade jag asiat som jag skulle placera i Kambodja kanske. Han hade kört 5 mil för att kapa åt sig paddan. Sen visar det sig att han är en s.k. däcksparkare. En sån som kommer hem till och ska titta på ens bil som står på Blocket. Han går runt bilen, sparkar på däcken, klagar och velar för att tillslut lägga ett skambud. Det gjorde den gode Khmeren också, fast på min iPad. Väldigt rastypiskt att börja pruta precis innan man ska betala. Skickade han direkt – Vi är fan inte i Asien.

Två timmar senare skickar Apple ut inbjudningar till ett event i San Fransisco den sjunde mars:

iPad3invitation

 

Där ser man anledningen till att jag måste ha en iPad 3. Jag läser ju mycket på min padda. Böcker, tidningar och småsurf etc. Den där har extremt hög upplösning som gör att man inte ser pixlarna längre, som på min iPhone 4S. Till skillnad från på en iPad 2. Nu är det panik, iPaden måste iväg och pengarna håvas in innan värdet devalveras. Så jag bestämmer mig för att gå ner till 3300kr.

Morgonen därpå får jag mail från en Alexandra som senare samma dag köpte den för utsatt pris. Men det intressanta är ett mail som dimper ner blotta 4 minuter efter hennes.

 

Ken Ring:
Tja, vad är ditt sista pris på ipaden?

 

Ken Ring? Han från... Ja, jag vet inte? Ni vet den svarta rapparen? För mig är han mest känd för att han under en konsert utanför slottet för typ 10 år sen uppmanade sin publik att storma slottet och våldta prinsessan Madeleine.

Från Ken Rings Youtubekanal: KenRingBBEnterprize:

 

Det stod en notis om det i tidningarna om jag kommer ihåg rätt. Men var det verkligen han som mailade? Fast, vem skulle vilja utge sig för att vara Ken Ring? Under lunchen kollar jag upp hans mailadress och mycket riktigt, den hittas på Ken Rings hemsida. Det är alltså the real deal.

 

Så jag svarar:
Det finns inget sista pris. Hade jag varit rojalist så hade du fått paddan billigt så du håller dig sysselsatt nu när Prinsessan Madeleine åter är i landet. ;-) Men nu är jag inte det - du får bjuda över 3300kr.

 

Yeah-sus på jobbet tyckte jag skulle svarat:

Jävligt gangsta att pruta på blocket,
trodde ni hässelbyare baxade sånt.

 

Snabb inflik från Slangopedia;
”Baxa: Att stjäla eller olovligen ta någonting, ens för en kort stund.”

Som tur är, tror jag, så svarade jag inte som Yeah-sus hade velat då svaret från Ken lät som följer:
Kom med den till mig då?

 

Hur ska jag tolka det där? Har han humor? Är han uppretad? Eller vill han göra en deal?

 

Yeah-sus:
Haha, skriv surry bruschan!

 

Njaah, eftersom min jobbkamrat inte direkt känns som Henry Kissinger så tar jag ett eget beslut och kollar vart det hela kan leda:

3400kr. Vart vill du träffas?

 

Ken Ring:

Nej broder

Kola denna

 

står det och följs av en länk till en billigare iPad på just Blocket. Antar att han försökte få mig att gå ner i pris så han kunde få chansen att träffa mig.

...i ögat med sin knytnäve?

Eller inte. Säljer den till Alexandra och skriver till Yeah-sus:
Aja, no stargazing ikväll då.

 

Yeah-sus:
Fan vilken otur att du

inte får spegla dig i kens

solkiga glans och gula

ögonvitor

 

ColinZeal:
Haschisch!


//ColinZeal


Kommentarer
Postat av: Julle

Haha! Du är fan verkligen rätt person att sälja saker på blocket.



Btw.. tror jag vet vart Västergårdsarabens brevlåda bor. ;)

2012-02-29 @ 20:08:33
Postat av: Anders Sjöholm

HAHA!!! underbart inlägg, dagens asgarv =D

2012-02-29 @ 20:56:02
Postat av: Patric

Guld! Jag vet att du kan om du vill Niko .. i know it!

2012-02-29 @ 20:57:06
URL: http://blog.bejbi.se
Postat av: Magdalena

Bästa! Haha, sälj mer!

2012-02-29 @ 22:04:27
Postat av: Kambiz

Så jävla bra, underbar läsning med vass humor, fördomar med fog och träffsäker hela vägen.

Det här håller i alla väder för mig.

Samtidigt garvar jag åt dina målande beskrivningar av

Alla människor som blev stoften till just det här inlägget



Keep it coming :)

2012-03-02 @ 19:57:23
Postat av: Magnus

:D

2012-03-04 @ 01:05:40
Postat av: Anonym

du e helt jävla fantastisk! :)

2012-03-09 @ 21:46:37
URL: http://1ilith.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0