Han som gjorde bort sig

"Hur fan tänkte jag då?"
Gästspel, SnyggMagnus


SnyggMagnus vill ofta framhäva att han är en stolt värmlänning.

Ok? Stolt och värmlänning. Sure, finns ingen anledning att tvivla på sina polare. Speciellt dom som är nära en.

Så döm min förvåning när han skickar en länk till min iPhone. Länken hänvisar till ett blogginlägg på Aftonbladet där Mats Wennerholm skriver om hur Karlskogas stolthet, Bofors IK (ett lag som som SnyggMagnus hejar på i sporten aijshåcki) leder Allsvenskan efter relativt många omgångar.

Detta var förmodligen det han ville att jag skulle notera men det jag istället fastnade för var andra raden i inlägget:

Kvällens bortaseger mot Västerås (5-2) gör att värmlänningarna (som de vill kallas, även om Karlskoga ligger i Örebro län) toppar allsvenskan i hockey.

Missade ni det?
Här kommer mandelmassan i semlan:

...värmlänningarna (som de vill kallas, även om Karlskoga ligger i Örebro län)

Really? Har jag aldrig tänkt på. Och jag kan ju inte låta det här slinka förbi så jag knåpar ihop ett SMS:

ColinZeal:
Läste blogginlägget om
hockeyn, intressant.
Örebro län... Närke.
Check!

Han märker direkt vad jag är ute efter och börjar med damage control. Han försöker discreditera Mr Wennerholms geografikunskaper:

SnyggMagnus
:
Geografin verkar inte
vara starka sidan. Jag är
uppväxt i Bofors, egen
postort fram till 60-talet (ColinZeal: Killen föddes dock 1974 så relevansen i kommentaren går ju att tvivla på..),
numera bara en stadsdel.

Pfffffft. Hårklyverier och kryphål om du frågar mig. "Postort" var en lite skön semi-gnällig detalj dock. Här behövdes det att gå rakt på sak utan att fastna för dom där lockbeten:

ColinZeal
:
Tillhör Karlskoga Örebro
län?

SnyggMagnus:
Tyvärr.

HA-HA! Had to hurt. Jag menar, vem f-n vill vara en Örebroare?
Det här liknar situationen på finska västkusten där dom svensktalande tycker dom är mer svenskar än finnar. Dom t o m tycker dom pratar den äkta svenskan (det som låter som låtsassvenska) till skillnad mot oss i Sverige.
Like the country itself you know?
Fucked up i båda fallen.

ColinZeal:
Årajt. Enda jag behövde höra.
;)

SnyggMagnus:
Värmland är det som
gäller. Örebro är ngt vi
ogillar, minst sagt ;)

ColinZeal:
Jävla gnäll här tycker jag
nu... ;D

Snubben är alltså född i Örebro Län?
Det infot kan jag rotera med Paraguay* när jag ska tracka han. Kommer komma som en oväntad vänsterkrok, eller varför inte som en JOFA-skallning** (också en grej jag trackar han för) när han minst väntar sig den...

Underbart!



//ColinZeal




* PARAGUAY. Under VM i Tyskland 2006 var vi bl a i Berlin. En Australiensare kommer fram och erbjuder mig tre biljetter till Sverige-Paraguay för det facila priset 500 euro. Detta skulle blivit 166,66666666666666666666667 euro per biljett. Rena rånet med tanke på att jag betalade 250 euro för en biljett till Sveriges första match mot Trinidad&Tobago. Mitt tak för en eftertraktad biljett låg på 400 euro. Den tredje i gänget skulle varit finsktyskan jag träffat där under Berlindagarna. Jag skulle bjuda henne på sin biljett bara SnyggMa-

SnyggMagnus:
Nä.

What? Han tackade nej?

ColinZeal:
Biljettens kostar bara 166 euro??!

SnyggMagnus:
Nä tack.

Vadå? Nej? Varför åker man till VM om man inte ska se fotboll live?
Så det blev ingen livematch för oss tack vare SnyggMagnus.
Jävla snyggt.

Idiot!

Han såg inte första matchen live heller. Stod på någon torg i Dortmund och motade bort snygga hollänska brudar som raggade på han.

Idiot x2!

Istället för på Berlins Olympiska Stadion, där den svarta Jesse Owens förnedrade självaste Hitler (i en tid då den vita rasen var överlägsen enligt Der Führer. Nu VET vi ju att dom svarta är bättre på att springa rakt fram) för över 70 år sedan, står vi framför en storbildskärm på Brandenburg Tor under matchen. Och det var ju också en upplevelse. Men definitivt inte en likadan upplevelse som på plats när Ljungberg gör matchens enda mål i slutminuterna av matchen.
Där står vi o jublar i total eufori med tusentals andra svenskar tills jag inser att hela Stadion varit gul o blå. Det rapporteras i efterhand att 80% av arenan varit fylld med svenskar.

Den matchen räknas nu som en av svensk sporthistorias största upplevelser.

OM MAN NU VAR DÄR!

VILKET VI INTE VAR!

Idiot x3!


** JOFA-skallning. SnyggMagnus spelar ju aijshåcki på Div 3-nivå. Hans dåvarande fru skulle dra med sin übersnygga systerdotter (~22 år gammal, hon i cowboyhatten) på en match för att träffa en "hockeykille". Hon menade på att dom är ju så snälla. Så vad händer när fruns übersnälla kille hamnar i en närkamp? Jo, för första gången någonsin flippar SnyggMagnus ur på äkta Falling Down-manéer och skallar ner sin motståndare.

Hela laget på bänken gör precis som exfrun som tappar hakan.
Påven skiter tydligen i skogen. Eller vad man nu säger.


"DU???" frågade jag med ett extrabrett leende när han skamset berättade om incidenten.
"Ja, jag är avstängd tillsvidare i väntan på utredning."

Den 22-åriga cowboybruden är såvitt jag vet fortfarande inte intresserad av någon hockeykille.


Mitt livs mål är nu att hänvisa till dessa incidenter när SnyggMagnus som minst väntar sig det:
Paraguay. Skallning. Örebroare.

Maddafakka 1-0!



THIS JUST IN:
När jag tipsade SnyggMagnus om det här inlägget så kom han med en kommentar plus tillhörande bild:

Ska läsa. Först....

Suguk



...hockeylirare. Säger bara det, suck. Hoppas den smakade bra.
Maddafakka 2-0 i öppet mål.


Kommentarer
Postat av: Gästspelaren

HAHAHA!!! TACK =)

Din talang är stor, don't waist it on me ;)



Ps. Din avskedsfest till aijshåcki tillsammans med mig i tv-soffan. 2-1.

2009-10-26 @ 22:17:25
Postat av: ColinZeal

Hahaha!! CUNT!

Det står väl 2-2 nu då?

(Den där 6-5 matchen matchen du syftar på och sen senare den där Finalen i OL)

2009-10-26 @ 22:25:05
URL: http://www.colinzeal.se
Postat av: Julle

hockeymässigt är ju faktiskt Örebro Län ett distrikt så det borde ju verkligen vara relevant i det här sammanhanget... HAHAHA SnyggMagnus din gnällige Örebroare ;)

2010-11-25 @ 20:25:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0