Fucking Jävla Sommarjobbare!

Första halvan av Stanley Kubricks klassiska film "Full Metal Jacket" består av militärträning inför Vietnamkriget. Andra delen handlar om själva kriget. Det intressanta för det här inlägget ligger i filmens första del.  


Pvt Pyle har problem och klarar inte av den hårda drillningen som Sgt Hartman utsätter honom för. Det hela leder till att Pvt Pyle gradvis spårar ur mer och mer.

I slutet på träningsdelen av filmen hittar vår protagonist Pvt Pyle sittandes på toaletten med sitt gevär. Han smeker den som om den vore hans flickvän och ger en läskig blick mot oss.


Han som tippar huvudet framåt och smygtittar på oss med sin blick samtidigt som hakan hänger så tungan syns.


Precis som på bilden nedan, som råkar vara just det jag beskrivit.
Vincent D´Onofrio som Pvt Pyle i "Full Metal Jacket"

Full Metal Jacket - Blicken


Sekvensen slutar med att han skjuter sig själv i huvudet och dör.


Det var filmtimmen med ColinZeal. Nog om det.



På Kåtings:

"Du kan ju fan inte säga att det var jag!" hör jag en upprörd whiskeyröst.

"Men det var ju din ide!" förklarar jag och tittar förvånat på henne.

"Men det var du som gjorde det!"
"Ja, men det var din idé. " försöker jag igen och fortsätter med: "...dom jagar Bin Ladin för att han ligger bakom 9/11. Det är inte så att dom skiter i han bara för att dom tjugo flygplanskaparna är döda. Det är hjärnan bakom dådet man ska bestraffa, inte marionetterna!"

"Men han kommer ju bli sur på mig fattaruväl?"
"Aha?" undrar jag och rycker på axlarna.


Spela roll? Det var Mat-Tinas sista vecka som sommarjobbare hos oss. Hon den ondskefulle hade fått för sig att jävlas med Brandmannens tangentbord. Jag fick göra jobbet medans hon busigt fnissade bredvid mig. När han på måndagsmorgonen skulle komma tillbaka från semestern och skulle logga in med sitt lösenord (="Semester08!"), så skulle han skriva fel hela tiden:



För er som inte hajar, hon tvingade mig att byta plats på tangenterna "E" och "W". Bara man har något platt så kan man bända upp tangenterna så dom lossnar. Sen är det bara att trycka ner dom där man tycker dom passar bättre.
OBS, ta ALDRIG loss "Mellanslagstangenten". Space. Den är omöjligt att få tillbaka igen. Varför? Tänker inte förklara, just trust me. Tillbaka till Mat-Tina.

Fy fan för att inte kunna stå för det man gjort. Henne kommer man ju knappast sakna.


Och någon man DEFINITIVT inte kommer sakna är den andra sommarjobbaren.


"Så vad har du för hobbies då?" frågar jag den nittonårige slanka killen.

"Mnööööööh.. eeeeehh.. Jag brukar träna ibland." svarar han med sitt karaktäristiska slöa uttal.
Märks fan inte tänkte jag.

"Hänga med polare?"
"Mnöööööh... känner inte så många här då jag sagt upp bekantskapen med mina gamla vänner."
Uuuhhhu?
"...sen så.. mnöööööhh.. lirar jag World of Warcraft."

DING!


Då har jag min analys klar. Han lirar WoW alla dygnets vakna timmar. "Träna" hävdar han bara för att det blir fel om man bara nämner spelet.


Case closed Grissom!


Innan jag gick på semester nämnde han också att han ämnade att köpa en PS3 under sommaren, vilket han hade gjort när jag kom tillbaka efter mina fyra veckor i friheten.

Han hade också köpt billiga releasetitlar (jättetidiga spel) som är skit, och som ingen längre slänger pengar på.
"Mobile Suit Gundam" som bara konstiga japaner gillar.. eh?


Därför tipsade jag han om spel som "Uncharted" och "Super Stardust HD" som båda är väldigt bra och populära titlar till PS3.

Visade även filmklipp på dom till vilket han säger:
"Mnööööhh.. ...du verkar ha en skum smak."


Vafan?

Dom är bland dom två populäraste spelen till PS3an och det är JAG som har skum smak?

Gradvis började jag irritera mig mer och mer på honom. Slö som fan, undviker arbete och "jobbiga" ordrar och bara... gaah. Antisocial som fan.

Usch.


Sista veckan parkerade han som i vägen, istället för smart, så man fick vänta på att han var klar innan man kom förbi honom. Till slut fick jag åka förbi honom och undvek ögonkontakt då min irritation var ohälsosamt hög. Men jag kunde till slut inte hålla mig, kände mig tvungen att blänga på honon och vad såg jag när våra blickar väl möttes?


Full Metal Jacket - Blicken


Boten-Olle, kom tillbaka. Allt är förlåtet!


Kommentarer
Postat av: Agnes

Haha, jag har saknat dina inlägg! Du måste börja uppdatera oftare!

2008-08-23 @ 01:24:11
URL: http://anangelsdiary.blogg.se/livet
Postat av: Krajks

Oh, du har inte tagit del av lata sommarjobbare innan du träffat artonåringarna på mitt sommarjobb (på en camping/stugby/annat). De sa att de skulle ut och städa på området och så hittar vaktmästaren dem sovande i en stuga tre timmar senare.

Det här var alltså när de inte "klippte gräset" (= kollade på teve) eller "rengjorde poolen" (= hånglade med sina flickvänner någonstans).

2008-08-23 @ 01:59:44
URL: http://krajks.blogg.se/
Postat av: Boten-Olle

Hahaha, ja det är inte lätt att vara sommarjobbare, för mig krävdes det en och en halv sommar för att bli stöpt i den rätta kåtings-formen och bli tillräckligt härdad. Ekens ständiga trakasserier och glåpord innifrån brytrymmet, ColinZeals obcena gester körandes förbi på en geting och Mr T: s hoppfisar i fikarummet.



= )

2008-08-23 @ 11:07:05
Postat av: ColinZeal

Agnes:

Nej, vad jag måste göra är att jobba så jag kan betala räkningarna. :P



Krajks:

Jag kommer ihåg när du som 18-ish bara låg i din säng o pratade i telefon.. Så don´t be a hater.

;)



Boten Olle:

You da funny. Du borde ta över min blogg.

2008-08-23 @ 23:21:02
URL: http://www.colinzeal.se
Postat av: Krajks

Hmmmm... Sant. Men jag utgav mig i alla fall inte för att göra någonting av värde, jag stod för mitt totala slöseri med tid. ;-)

2008-08-24 @ 00:05:25
Postat av: Mimmi

oj.. Har just pratat med vännerna om hur totalt värdelös fingersättningsundervisningen var på grundskolan, och så kommer du och har ändrat i qwerty. Nu mår jag dåligt och känner mig både som en tant och som en nörd samtidigt.



Snubben från FMJ är för övrigt (och speciellt i den scenen som du saxat från) hiskeligt lik ett ex till mig. Yikes, vad såg jag någonsin i den blicken...

2008-08-24 @ 01:00:03
URL: http://mimmilinnea.blogg.se/
Postat av: Anonym

Finska galna blodhund, voff voff... hugger dina kompanjoner i ryggen. Dessutom VET jag att du saknar mig på kåtings.

2008-08-27 @ 00:21:19
Postat av: Anonym

SÅ.."tvingad" hahahaha..som sagt, där salta du något va..trodde vi sommarjobbare skulle lyda under er o inte tvärtom..;)

2008-08-27 @ 10:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0